فرش ماشینی کاشان

آموزش انتخاب و خرید فرش ماشینی کاشان

فرش ماشینی کاشان

آموزش انتخاب و خرید فرش ماشینی کاشان

در این وبلاگ شاهد مقالاتی در خصوص آموزش انتخاب و خرید فرش ماشینی کاشان با کمترین هزینه و به صورت مستقیم از کارخانه خواهید بود.

۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 



فرش ماشینی گل برجسته از تکنولوژی های جدید در صنعت فرش ماشینی است که با ورود خود به عرصه فرش ماشینی طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است . تفاوت فرش گل برجسته در این است که بر خلاف سایر فرش های ماشینی که تخت بوده و ارتفاع خاب آن در تمام فرش یکسان است ، خاب فرش در برخی نقاط دارای برجستگی است و ارتفاع نخ خاب در برخی گل ها و طرح های فرش بلندتر است . در این مقاله قصد داریم شما را با ویژگی های این فرش جدید و زیبا آشنا کنیم تا در انتها تصمیم بگیرید که آیا این فرش ماشینی انتخابی مناسب برای شما هست یا خیر ؟ 

بافت فرش ماشینی گل برجسته به چه صورت است ؟


تکنولوژی فرش گل برجسته بر روی فرش های 700 شانه ، 1000 شانه ، 1200 شانه و 1500 شانه پیاده می شود . فرش گل برجسته دست آوردی است که همه تولیدکنندگان فرش ماشینی به آن دسترسی نداشته و برخی شرکت های تولید کننده فرش ماشینی قادر به بافت فرش گل برجسته هستند . این فرش های ماشینی به صورت هیت ست شده هستند که خاصیت ضدحساسیت ، مقاوم در برابر شست و شو و حرارت دارند . تفاوت این فرش ماشینی با فرش ماشینی ساده در نوع چله کشی و نوع خاب آن است . برجستگی های فرش در قسمت آهار مشخص می شوند . برای ایجاد برجستگی در قسمت های فرش از چند نوع نخ هایبالیک و آکریلیک استفاده می شود. نخ هایبالیک در بخش آهار بر اثر حرارت حالت فرو رفتگی پیدا کرده و قسمت های برجسته فرش مشخص می شوند .

مزایای فرش گل برجسته


فرش گل برجسته ظرافت و زیبایی خاصی دارد ، به طوری که 50 درصد از بازار فرش های صادراتی را در اختیار گرفته است . در بافت این فرش ماشینی از جدید ترین تکنولوژی در بافت فرش ماشینی استفاده می شود. جلوه و زیبایی این فرش ماشینی در دکوراسیون شما انکار نشدنی است و برای دکوراسیون های مدرن و شیک ، فوق العاده اند . ضخامت در بخش های برجسته فرش 7 الی 9 میلی متر است که به دلیل تراکم بالا می باشد . بالا رفتن تراکم فرش باعث ظرافت و نازک تر شدن فرش می شود . فرش گل برجسته بر روی تمام طرح های فرش ماشینی قابل اجرا است ، اما استفاده از آن در طرح های سننتی و خلوت جلوه زیباتری به همراه دارد . در صورت خرید نمونه های باکیفیت از فرش گل برجسته ، این فرش ماشینی دوام بالایی برای شما خواهد داشت .

معایب فرش گل برجسته


هر محصول در کنار مزایا و ویژگی های مثبتی که دارد دارای ایراد هایی نیز می تواند باشد . در کنار زیبایی و ظرافت فرش گل برجسته نکاتی را باید در نظر داشته باشبد . فرش گل برجسته به دلیل تفاوت ارتفاع خاب که در آن وجود دارد ، نظافت و جارو زدن آن سخت تر خواهد بود و زودتر نیز کثیف می شوند و نظافت و تمیز کردن آن باید به صورت دقیق و کامل صورت بگیرد ، چرا که در صورت باقی ماندن گرد و غبار و خرده های غذا و کثیفی در آن ، به مرور عمر فرش شما را کوتاه می کند . هم چنین شست و شوی فرش گل برجسته به صورت غیراصولی باعث از بین رفتن ظاهر و زیبایی فرش می شود . این دسته از فرش های ماشینی قیمت نسبتا بالاتری در مقایسه با فرش های ساده دارند .   

اگر به دنبال خرید فرش ماشینی گل برجسته با کیفیت و زیبا هستید ، می توانید از گالری فرش گل برجسته قالی کاشان دیدن نمایید . 

  • قالی کاشان
  • ۰
  • ۰

سجاده فرش کاشان

 سجاده فرش

 

سابقه ظهور فرش سجاده ای در صنعت فرش ماشینی، به دهه هفتاد بر می گردد. بنابراین می توان گفت این نوع فرش، یک فرش جوان است. کاربرد این فرش به حرم ها، مساجد، حسینیه ها و نمازخانه های مراکز دولتی و مذهبی محدود می شود. در سال های اخیر اقبال نسبت به فرش سجاده ای کاشان افزایش چشمگیری داشته است. در این مقاله با ما همراه باشید تا به ویژگی های استفاده از فرش سجاده ای در نمازخانه مورد نظر خود پی ببرید.

فرش سجاده ای، راه حلی ساده برای مرتب کردن صفوف نمازگزاران


یکی از مزایای فرش سجاده ای که موجب اقبال هیات امنای مساجد و مسئولین ادارات دولتی شده است، توانایی این فرش در مرتب کردن صفوف نمازگزاران است. در گذشته به این منظور از ملافه های طویل که با عرض 20 الی 30 سانت بریده شده بود، استفاده می کردند، به طوری که نمازگزاران، مهر نماز را بر روی این ملافه ها قرار می دادند.

با استفاده از فرش سجاده ای، دیگر نیازی به استفاده از وسایل کمکی و نیروی کمکی نیست و صفوف نمازگزاران به طور ذاتی مرتب خواهد شد. این مزیت در مکان های بزرگ تر (مثل حسینیه ها و حرم ها) با تعداد نمازگزاران زیاد بیشتر به چشم می خورد. چرا که مرتب کردن صفوف نمازگزاران در چنین مکان هایی حتی با کمک تعداد زیاد خادم، کاری طاقت فرسا است.

فرش سجاده ای، شکیل و ارزان


یکی از مزایای فرش سجاده ای نسبت به فرش های سنتی این است که در فرش های سنتی، فرش در اندازه های استاندارد، مثلا فرش 12 متری، فرش 9 متری و فرش 6 متری بافته می شود. این اندازه های استاندارد، معمولا برای منازل مناسب هستند. زیرا در معماری های سنتی، اندازه اتاق ها هم با همین استاندارد در نظر گرفته می شد تا فرش به اصطلاح گوش تا گوش اتاق را بگیرد و در معماری های مدرن، فرش معمولا فقط قسمت مرکزی اتاق را می پوشاند و در دیگر قسمت های اتاق، پوشش اغلب سرامیک یا پارکت نمایان است.
اما در فضای مساجد، هدف استفاده حداکثری از فضا به منظور جا دادن بیشترین تعداد نمازگزاران در مسجد است. با این هدف، تمام فضای مسجد، باید پوشانده شود. از آن جایی که معمولا مساجد با اندازه های استاندارد ساخته نمی شوند، رسیدن به این هدف با فرش های با اندازه استاندارد، مشکل است.
استفاده از فرش های با اندازه سفارشی هم به این منظور، با توجه به اندازه بزرگ مساجد، گران تمام می شود. فرش سجاده ای یک فرش رولی است و به میزان مورد نیاز از طول فرش بریده می شود و مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین در یک طول از مساحت مسجد، شما یک قطعه فرش سجاده ای بدون برش می توانید پهن کنید.
با این توضیحات خرید فرش سجاده ای، یک راه ارزان برای پوشاندن کل فضای مسجد به صورت شکیل است. علاوه بر این که فرش رولی به سادگی قابل جمع کردن و پهن کردن است و این ویژگی استفاده از فرش مسجد را ساده تر می کند.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت فرش سجاده ای


مانند هر نوع فرش دیگری، عوامل زیادی بر قیمت فرش سجاده ای موثر هستند. جنس نخ خاب، جنس نخ تار، جنس نخ پود، شانه و تراکم فرش از جمله این عوامل هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عوامل و ویژگی های موثر در قیمت فرش ماشینی، مقاله اطلاعات جامع درباره فرش ماشینی را مطالعه نمایید.

خریداینترنتی فرش سجاده ای قالی کاشان 

یکی از مزیت های خرید فرش سجاده ای قالی کاشان این است که به دلیل محدودیت استفاده از فرش های سجاده ای طرح و رنگ آنها نسبت به فرش های سنتی در فروشگاه ها تنوع کمتری دارند . شما در مجموعه فرش سجاده ای قالی کاشان می توانید طرح ها و رنگ های متنوعی را پیدا کنید .

هم چنین به دلیل این که محصولات ما به صورت مستقیم از کارخانه خریداری می شوند با قیمت کمتر، بدون واسطه و درب منزل برای شما ارسال خواهند شد.

  • قالی کاشان
  • ۰
  • ۰

ویژگی های فرش شگی  

 

در این مقاله قصد داریم فرش شگی یا پرز بلند را به شما معرفی نموده و معایب و محاسن آن را برای شما بیان کنیم. فرش شگی از خاص ترین و پر طرف دارترین نوع فرش ماشینی به ویژه در خانه های با دکوراسیون مدرن امروزی است. به طوری که شما هر مدل دکوراسیون و چیدمانی داشته باشید، می توانید از فرش شگی یا پرزبلند استفاده کنید. در نتیجه این فرش انتخاب بسیار مناسبی برای عروس و دامادها و یا کسانی است که مدام در حال تعویض و جا به جایی منزل هستند.

فرش شگی قدمت فرش های کاشان را نداشته و از این فرش در کشور های اروپایی که سبک دکوراسیون مدرن در آنها رواج دارد، بیشتر استفاده می شود. بنابراین می توان این فرش را که با ساختار دکوراسیون سنتی ایران همخوانی ندارد، یکی از عناصر اصلی ست کردن فرش با دکوراسیون مدرن دانست. پس برای خرید فرشی که با چیدمان و دکوراسیون مدرن خانه شما هماهنگ بوده و همخوانی داشته باشد، می توانید روی فرش طرح شگی یا پرز بلند حساب کنید.

لغت شگی ( Shaggy ) ، واژه انگلیسی و به معنای مو بلند است که این نام گذاری به دلیل پرزهای بلندی است که در بافت این نوع فرش استفاده می شود. همانطور که گفته شد، شگی از جمله خاص ترین تولیدات در حوزه انواع فرش و کفپوش در سالهای اخیر است.

با توجه به سادگی و قابلیت هماهنگی و ست شدن با دکوراسیونهای مختلف، فرش شگی نظر طرفداران و علاقه مندان زیادی را به خود جلب کرده است. از میان دسته بندی های مختلف فرش کلاسیک و فرش فانتزی در فرش کاشان، فرش شگی در دسته فرش های فانتزی می گنجد.

فرش های شگی اساسا طرح ساده و خلوت دارد و معمولا به صورت تک‌رنگ تولید می‌شود. البته لازم به ذکر است فرش شگی با زمینه سه بعدی و چند رنگ نیز بافته شده که خود از جذابیت ویژه ای برخوردار هستند. در مورد این فرش توضیحات و مواردی وجود دارد که با مطالعه آن ها می توانید فرش شگی را بهتر بشناسید. 

فرش شگی سالها در ترکیه و کشورهای اروپایی تولید می شد. اما به دلیل جذابیت آن و تقاضای بازار داخلی که ناشی از جذابیت و خاص بودن آن است، شرکت ها و کارخانه های فرش کاشان به ویژه برندهای معتبر و شناخته شده ای مانند فرش محتشم کاشان و فرش بزرگمهر نیز به تولید و بافت این نوع فرش روی آوردند و توانستند علاوه بر جلب نظر متقاضیان داخلی، نظر تجار خارجی را نیز به خود جلب کنند.

فرش شگی یا پرزبلند چه تفاوتی با دیگر فرش ها دارد؟

فرش شگی یا پرزبلند از نظر شکل و فرم بافت با فرش های سنتی متفاوت است. این فرش ها به لحاظ وزنی نیز از سایر فرش ها سبکترند. چرا که شیوه بافتشان متفاوت بوده و در آن از الیاف کمتری نسبت به فرش های کلاسیک استفاده می شود.

معمولا فرش های پرزبلند در سایزهای 50*100 سانت و 1*1 متر و 1*1.5 متری و 1*3 و 1.5*2.25 و 2*3 متر (6 متری) تولید می شوند. علت این امر نیز کاربرد این فرش است که بعدا به صورت مفصل به آن می پردازیم. سایزها و اندازه های بزرگتر از فرش 6 متری در شگی متداول نیست و کاربرد کمتری دارد. به همین دلیل در صورت تمایل برای خرید فرش پرزبلند با اندازه های بزرگتر باید به صورت سفارشی و معمولا جفتی اقدام نمایید.

جدای از اینکه چه کاربردی را برای فرش شگی در نظر داشته باشید، به دلیل نوع خاص بافت و استفاده از نخ های مختلف و طرح دار، به صورت کلی این نوع فرش، تزئینی است. و از آن بیشتر برای تزیین و ست کردن دکوراسیون استفاده می شود تا به عنوان کفپوش اصلی.

به دلیل همین تزئینی بودن فرش شگی، بافت و تولید آن در سایزهای کوچک مختلف و همچنین اشکال مختلف ( به اشکال دایره، قلبی ، گل، برگ درخت، ماشین و…) نیز مرسوم است. اگرچه همچنان بافت و خرید و فروش فرش های مستطیلی بسیار بیشتر از اشکال خاص است.

از الیاف به کار برده شده در این فرش می توان از اکریلیک، پلی استر، پلی پروپیلن و حتی پشم نیز نام برد. این را بدانید الیاف از هر کدام که باشد در این فرش به شکل قطعه قطعه ( پایل شده ) مورد استفاده قرار می گیرد. به این تعبیر که در قالی های معمولی سنتی اندازه هر پایل ( قطعه نخ ) به کاررفته در خاب فرش، حدودا 11 میلی متر می باشد، ولی در فرش شگی این اندازه به 30 میلی متر نیز می رسد. به همین دلیل به این نوع فرش، فرش پرزبلند گفته می شود.

مزایای استفاده از فرش شگی چیست؟

فرش شگی دارای مزایایی است که آن را به انتخابی مناسب و دلخواه توسط خریداران فرش ماشینی تبدیل می کند. در ادامه به مزایای فرش شگی می پردازیم.

نرمی و لطافت 
نخستین حسن و ویژگی فرش شگی آن است که نوع الیاف نرم نسبتا بلند که در بافت این گونه فرش ها به کار رفته، باعث شده است نرمی و لطافت نسبتا خوبی نسبت به دیگر فرش ها داشته باشد.

درخشندگی و براق بودن
استفاده از نخ های پلی استر، پلی پروپیلن و … که در فرش شگی رایج است به دلیل براق بودن، جلوه  و درخشندگی بیشتری به این فرش نسبت به سایر فرش ها می دهد.

تنوع بافت ظاهری
فرش شگی به دلیل نوع بافت آن تنها فرشی است که در بافت آن از انواع نخ های فانتزی با نمره ها و ضخامت ها و اشکال گوناگون استفاده می شود. به این ترتیب این امکان وجود دارد که در یک فرش شگی، نخ های ضخیم و نازک در کنار نخ های ساده مدل دار مانند نخ های فانتزی و یا نخ های زری شکل به کار روند. این موضوع باعث می شود که فرش شگی بیشترین تنوع شکل و نوع ظاهری را در میان فرش های ماشینی داشته باشد. ( البته این امر جدای از طرح و نقشه فرش است)

تنوع شکل و قالب فرش
تنوع شکلی در شگی به نسبت بیشتر از دیگر انواع فرش است. و شما می توانید فرش شگی دایره ای، طرح برگ درخت، طرح گل و انواع اشکال هندسی و فانتزی را در این گونه فرش ها مشاهده کنید.

بدون پرز و ضد حساسیت بودن
الیاف پلی استر و پلی پروپیلن و دیگر الیاف فانتزی که در بافت فرش های شگی به کار میرود به صورت کلی فاقد پرزدهی بوده و به همین دلیل حساسیت نیز ایجاد نمی کنند. از این رو می توان این فرش ها را از نظر بهداشت و سلامت گزینه مناسبی برای فرش اتاق کودک و فرش آشپزخانه دانست.

قیمت پایین تر و مقرون به صرفه بودن
همانگونه که قبلا هم اشاره شد، در بافت فرش شگی، از انواع نخ های تشکیل شده از خانواده الیاف پلی استر و پلی پروپیلن، استفاده می شود و این الیاف نسبت به نخ ها و الیاف اکرلیک ارزانتر هستند. از طرف دیگر تراکم گره های فرش شگی نسبت به فرش های اکرلیک پایین تر است. به همین دلایل، این نوع فرش نسبت به فرش های اکرلیک و سنتی یک فرش ارزان محسوب می شود. پس برای خانواده ها و کسانی که می خواهند در هزینه های خود صرفه جویی کنند، فرش شگی گزینه خوبی به نظر می رسد.

قبل از خرید فرش شگی باید به این نکات توجه کنید!

مسلما فرش های شگی و پرز بلند نیز مانند هر فرش و یا هر محصول دیگر در کنار ویژگی های خوب و محسنات خود، نواقص و عیبی های نیز دارند که بد نیست در صورتی که قصد خرید این گونه فرش ها را دارید پیش از خرید نسبت به این عیب ها و نواقص آگاهی داشته باشید. ما در اینجا به ترتیب به آنها اشاره می کنیم.

نخست اینکه فرش شگی به دلیل پرزهای بلندی که دارد گرد و خاک و سایر ذرات ریز بیشتر از فرش های دیگر در لابه لای این پرز ها قرار می گیرد. پس در نتیجه این نکته را در نظر بگیرد که نظافت و جارو زدن آن نیز سخت تر خواهد بود. یکی از راه هایی که فرش نیاز به نظافت مداوم نداشته باشد این است که فرش شگی بهتر است در مناطق کم رفت و آمد پهن شود تا در نتیجه کمتر در معرض کثیفی قرار بگیرد.

البته این مشکل بیشتر برای خانه های شلوغ و همچنین فرش های شگی بزرگ مشکل ایجاد می کند. اما در خانه های کم جمعیت که در آنها جارو برقی قوی کار جارو دستی را انجام می دهد، این مشکل چندان جدی به نظر نمی رسد. به ویژه در مورد سایزهای قالیچه کوچک و پادری که به راحتی امکان جمع کردن آنها و تکاندن آنها داخل حیاط یا تراس و حمام و.. وجود دارد.

دوم اینکه جنس فرشهای شگی عموما از انواع شاخه های پلی استر و پلی پروپیلن است. اینگونه نخ ها که در فرشهای شگی و فانتزی کاربرد دارند به صورت کلی از دوام و ایستایی کمتری نسبت به آکرلیک برخوردار هستند و البته به همین نسبت فرششان هم ارزانتر است.

در نهایت باید در نظر داشت که همان طور که گفته شد، معمولا امکان بافت و تولید فرش بزرگتر از فرش 9 متری در نوع شگی وجود ندارد.

آیا فرش شگی برای کاربرد شما مناسب است؟

همانطور که اشاره شد، این فرش در گروه فرش های فانتزی قرار می گیرد. فرش های فانتزی بیشتر کارکردی تزئینی و دکوری دارند. در میان فرش های فانتزی، شگی بیش از دیگران کاربرد تزئینی دارد و این امر نیز به دلیل تنوع شکل، رنگ های خاص و تنوع بافت و نخ های خاصی است که در بافت آن به کار می رود.

اگر چه این نوع فرش را می توان به عنوان یک فرش در دکوراسیون فضای اصلی خانه نیز استفاده نمود، اما چنین کاربردی در خانه های ایرانی کمتر به چشم می خورد و بیشتر به دکوراسیون های غربی تمایل دارد.

با توجه به آنچه در بالا در مورد سلامت و بهداشت فرش شگی بدان اشاره شد، علاوه بر استفاده در آشپزخانه و یا به عنوان فرش اتاق کودک، می توان در اتاق خواب نیز به کار برد. البته استفاده از اینگونه فرش ها به عنوان پادری برای پشت در خانه و یا جلوی در حمام و سرویس دستشویی نیز متداول است.

برای شستشو و تمیز کردن فرش شگی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

برای شستن و نظافت فرش شگی راه های مختلفی وجود دارد. شما می توانید فرش را روی بندی آویزان کرده و با ضربه زدن به وسیله یک چوب، خاک موجود در الیاف فرش را خارج کنید. همچنین استفاده از جارو برقی با قدرت مکندگی بالا و سری مناسب نیز کارگشا است.

در مورد شستشوی فرش نیز طبیعتا دو راه وجود دارد، یکی اینکه خودتان این کار را در منزل انجام دهید که بهتر است از محلول آب و شامپو فرش استفاده شود و یا اینکه فرش را به شرکت های قالی شویی بسپارید، که بهتر است معتبرترین و بهترین شرکت قالی شویی را پیدا کنید، تا فرش  فرسوده نشود.

  • قالی کاشان
  • ۰
  • ۰

 طرح های فرش ایرانی از کجا امده اند

 

بدون تردید ریشه یابی و بررسی دلایل تولد و گسترش و حتی تغییرات طرح های فرش ایران ، چه از نظر فرم بندی و چه از نظر ریز نقشها و نگاره ها بهترین راه برای طبقه بندی و همچنین نام گذاری تمامی طرح های فرش است .

در این راستا تاکنون مطالعات معدودی توسط کارشناسان مختلف اعم از ایرانی و غیر ایرانی انجام یافته ، اما به دلایلی برخی از این مطالعات از نتایج قابل قبولی برخوردار نبوده اند . عمده ی این مطالعات نیز توسط افراد غیر ایرانی انجام یافته که اصولا با فرهنگ و تاریخ ایران زمین آشنایی چندانی ندارند و لذا نتایج مطالعات آنها در بسیاری موارد به خطا رفته است .

آیا فرش ایرانی منشا ترکی دارد؟ 


عده ای از محققان که از دنباله روان نظریه منشاً ترکی و کلاً غیر ایرانی فرش هستند، در این راه به مطالعات و استنتاجاتی دست زده اند که به تمامی هویت واقعی طرح های فرش ایران را سراسر مخدوش می سازد . چند سالی است که در مورد زادگان طرح های فرش اظهار نظرهای عجیب دیگری نیز شنیده می شود . اکثر نظرات متوجه دو ایده اصلی است یکی به نظریه «شرق به غرب » معروف است که بر آن اساس الفبای اولیه طراحی به وسیله ی ترکمن های آسیای مرکزی به زنان ایران ، آناتولی و قفقاز انتقال یافته است . عقیده ی دوم در جهت مخالف نظریه ی اول است .

بر اساس نظریه «غرب به شرق » ، طرح ها از آناتولی سرچشمه گرفته و به سرعت در سراسر شرق گسترش یافته اند . بر این اساس حتی گروهی از محققان که طرفدار نظریه ی منشاً ترکی فرش هستند ، در اصل و منشاأ ترکی نقوش فرش ایران و سایر دستباف ها نظیر گلیم به مطالعات خاصی دست زده اند . آنها شروع مطالعات خود را از آثار دوران های بسیار دور انتخاب کرده اند تا به اصطلاح هیچ خدشه ای بر نظرات آنان وارد نگردد .

یکی از این آثار ما قبل تاریخ مربوط به قرن نو سنگی در منطقه ی «شتل هویوگ» ترکیه واقع در جنوب قونیه است و طرفداران منشأ ترکی فرش بر روی این آثار بسیار کار نموده اند . یک گروه کاملا مجهز ، متشکل از باستان شناس ، فرش شناس ، پژوهشگران و استادان دانشگاه به سرپرستی جیمز ملارت در مورد آثار مذکور مدتها مطالعه کردند و نتایج دستاورد خود را به طور مفصل در چهار جلد کتاب منشر ساختند و در نهایت ترکیه را گهواره ی فرش بافی نامیدند و سر منشا بسیاری از نقوش را نیز به آن مرتبط نمودند و حتی «شتل هویوگ » را اولین مرکز فرش بافی در ترکیه معرفی نمودند.

در این میان حتی اشاره ای به ایران نگردید و نویسندگان کتب مذکور برای بسیاری از موارد دلایل پیش پا افتاده ای را بیان نمودند . به عنوان مثال برای اثبات منشا ترکی دستبافها کلمه گلیم را بررسی نمودند . میدانیم که ترکها به گلیم «کیلیم » می گویند . آنان این واژه را در ادبیات خود پی گرفتند و چون ادبیات ترک د راین مورد خالی بود از ادبیات فارسی کمک گرفتند . آنان به شعر فردوسی و دیگر شاعران عصر غزنوی استناد کردند و استنباط نمودند که منظور این شاعران از گلیم ، کیلیم بوده است و در نتیجه ریشه ی این لغت ترکی است و بنابراین اصل و منشا این دستباف نیز ترکیه بوده است . اما مهمترین از آن اینکه نقوش دیوار های شتل هویوگ را به نحوی رندانه باز سازی کردند و شباهت هایی تحمیلی میان آن نقوش و گلیم های امروزی ترکیه ) به دست داده اند و نتایج مطلوب خود را به دست آورده اند .

آیا فرش شناسان غربی درباره فرش ایرانی به نتایج درستی رسیده اند؟ 


به طور کلی تا قبل از دهه ی هشتاد و شاید هم دهه ی 70 میلادی علاقه زیادی به بررسی منشا طرح ها وجود نداشت و اغلب مطالعات انجام شده سابقه ای بیشتر از صدر اسلام را در بر نمی گیرد و بسیاری نیز بر این عقیده اند که منشا همه ی طرح ها را باید از زمان اسلام مورد بررسی قرار داد و عبارت هنر اسلامی را معرفی می کنند . تنها در طی 20 سال گذشته است که برخی از فرش شناسان با مطالعات خود به نتایج دیگری دست یافته اند . دکتر سیروس پرهام در مقاله ای انتقاد گونه چنین به تجربه و تحلیل عملکرد غربیان پرداخته است .

« جهد شتابزده ی بیشترین فرش شناسان باختری در رمزگشایی نقشهای قالی ایرانی و گشودن طلسم ترکیب خطوط در هم پیچیده ی اسلیمی و ختایی ( که به ظاهر از هر گونه معنا و مفهوم تهی است و به گفته ی هاکسی « زندگی چون طرح و نقش قالی ایرانی است : زیبا ، ولی بی معنی »)، قصه ای است دراز که به چند دلیل عمده تاکنون راه به جایی نبرده و جز یکی دو تن همه در این راه پر پیچ و خم به بیراهه افتاده اند .

اساسی ترین علت ناکامی ، بیگانگی اکثریت عظیم فرش شناسان غربی است از تمدن و فرهنگ ایرانی که نقوش قالی نیز چون دیگر هنر ها ، در طول سده ها و بسا که هزار ها ، از تار و پود پیدا و نهانی همین تمدن و فرهنگ پدید آمده است . تلاش در سنجیدن و باز نمودن نقشمایه های نگارین ناآشنا با ساده اندیشی آغاز گشت که از جهتی زاده ی اعتقاد به برتری تمدن و جهان نگری غرب بود .

از پس این پندار ، کلید های رمز قالی شرقی به جای آنکه در ژرفای تمدن کهن خاور زمین جستجو گردد در لا به لای اندیشه های نو یافته ی باختری کاویده شد . پژوهش در سیر تحولی نماد پردازی مغرب زمین ، جایگزین کند و کاو در اندیشه های رمزی و نمادی و اساطیری مشرق زمین گردید و نمادهای شرقی به قیاس مفاهیم نمادی غربی به سنجش در آمد .

چنین بود که نقشمایه ی بید مجنون ، که در نزد بیشتر مردم غرب «بیدگریان» خوانده می شود ، نقشمایه ای پنداشته شد مالامال غم و اندوه و قالیهایی را که این نقشمایه بر آن بود « فرش عزا » خواندند که برای پوشش قبر و مراسم سوگواری بافته شده است ! هم در این مرحله ی آغازی بود که نگاره های سه گوش سر و گردن تجرید یافته ی جانوران ، «کلید یونانی » و «قلاب » نام گرفت و نقشمایه ی چهار بازویی میانه ی ترنج های قالیهای فارس «خرچنگ»و «رتیل» پنداشته گشت !

آیا نقوش فرش ایرانی از دیگر کشورهای مشرق زمین می آید؟ 


مرحله دوم کند و کاو را پژوهندگانی آغاز نهاده اند که سرانجام در یافته بودند که کلید رمز نقشمایه های شرق را نمی توان در فضای فرهنگ غرب جستجو کرد . اما به مصداق حکایت ملانصرالدین که کلید خانه اش را در جای تاریک کوچه گم می کند ولیکن در گوشه ی روشن دنبال آن می گردد « چون روشنتر است » اینان نیز راه نزدیکتر و آسانتر و روشنتر را پیش گرفتند و آسیای صغیر و سپس آسیای میانه را نه همان خواستگاه قالیبافی که مهد نقش مایه های قالی بافی پیش از روزگار صفویان بر شمرده اند . ( اصحاب پان تورکیسم البته در این میان دستی داشته اند ) .

مرحله سوم هنگامی اغاز گشت که تنی چند پژوهش ژرفتر و گسترده تر در فرهنگ مشرق زمین را واجب دانستند تا به اصل و منشأ این نقوش معمایی نزدیکتر شوند . چون سرزمین هند به سابقه استعمارگری اروپائیان به غرب نزدیکتر بود و آشناتر ، ابتدا شبه قاره هند را در نور دیدند و به وجد آمدند و در سیر و سفر سر مستانه چندان دور رفتند که به چین و آئین بودا هم رسیدند ، بسیاری طرح و نقش ها که هنرمندان و صنعت گران ایرانی به روزگار سلاطین مسلمان کشمیر در طول سده ی نهم هجری و سپس به همراه همایون پادشاه گورکانی در نیمه های سده ی دهم به هند برده و ترویج کرده بودند ، مغولی خوانده شد و دست پرورده ی پادشاهان گورکانی .

اما مرحله چهارم « طلسم گشایی » در فضای پژوهشی خاصی بنیان گرفت که به واقعیت های تاریخی نزدیکتر بود ، چون تکیه بر پژوهش های گسترده اسلامی داشت . از آنجا که جز قالی پازیریک ، هخامنشی ، تمامی نمونه های به دسترس افتاده ، پس از اسلام بافته شده بود ، همگی طرح و نقش های قالی بافی در پرتو اندیشه های و تعالیم اسلامی به بوته سنجش نهاده شد . دست آورد پژوهشی این مرحله بسیار پر بار بود ، و لیکن آن عیب را داشت که همه چیز را در تاریخ پس از اسلام می جست ، تو گفتی که قالی بافی پس از اسلام پدیدار گشته و پیش از آن هیچ نبوده است .

نویسنده در ادامه اضافه می نماید که ترتیب این مراحل چهار گانه بنا بر تقدم زمانی نیست و گاه دو یا سه مرحله همزمان تحقق یافته و مرحله آغازی نیز از اوایل سده ی مسیحی حاضر تا به امروز در محافل و نشریه هایی همچنان بر دوام مانده است .»

امروزه فرش کاشان مجموعه ای از زیباترین طرح های فرش ایرانی را در خود جای داده است و شما با سر زدن به سایت قالی کاشان طرح های اصیل فرش ایرانی و فرش های مدرن و زیبا را به صورت یکجا مشاهده خواهید کرد . 

  • قالی کاشان
  • ۰
  • ۰

 ویژگی های فرش کلاریس کاشان

فرش کلاریس، نسل جدید فرش ماشینی 

فرش کلاریس کاشان ، جدیدترین تکنولوژی فرش ماشینی است که به تازگی راه خود را به بازار فرش ماشینی کاشان باز کرده است. تنوع طرح و نقش، تراکم بالای رنگ های زیبا، شباهت زیاد به فرش های دستباف و قابلیت بالای سفارشی کردن طرح فرش، از ویژگی های منحصر به فرد فرش کلاریس است. با ورود به دنیای فرش کلاریس تجربه متفاوت و جذابی از فرش ماشینی را پیش رو خواهید داشت.
افزایش ظرفیت تولید فرش ماشینی نسبت به فرش دستباف، باعث کاهش قیمت می شود و افراد بیشتری را قادر می سازد که خانه خود را با طرح ها و نقش های زیبا و منحصر به فرد فرش تزیین کنند. به علاوه اینکه صنعت فرش ماشینی روز به روز در حال تنوع و تکامل است. این ویژگی باعث می شود با دایره انتخاب وسیعی رو به رو باشیم و در نتیجه با هر مدل چیدمان و دکوراسیون منزل، تعداد قابل توجهی قالی وجود داشته باشد تا ما هر کدام را مطابق با سلیقه خود انتخاب کنیم.
در میان این تنوع طرح و نقش، فرش کلاریس، با خصوصیات منحصر به فرد خود، دنیایی از تنوع و جذابیت را مقابل دیدگان خریداران فرش ماشینی کاشان نمایان می کند و به عنوان رقیبی سفت و سخت در مقابل فرش های دستباف قد علم می کند. فرش ماشینی کلاریس، فرشی مختص نسل امروز برای سلایق درجه یک و ناب است. کلاریس از نظر لغوی به معنای خلاق، باصلاحیت و مدرن است و به لحاظ کاربرد در صنعت فرش ماشینی نیز دارای خلاقیت در نسل جدید فرش بوده است.

فرش کلاریس کاشان: تکنولوژی چاپ تصویر بر روی فرش 

مهم ترین ویژگی فرش کلاریس نسبت به فرش های دیگر، تکنیک تولید آن است. در روش های بافت غیر کلاریس، فرش با نخ ها و الیافی که از قبل رنگ شده اند، بافت می شود. در هنگام بافت، متناسب با طرح و نقشه فرش ماشینی، نخ ها با رنگ های مختلف وارد فرآیند بافت می شوند. ولی در روش بافت کلاریس اینگونه نیست.
در فرش کلاریس، فرش از ابتدا بدون رنگ و سفید بافت و کامل می گردد و بعد از آن، طرح و نقشه روی فرش بدون رنگ، چاپ می شود. مثالی که می توان در مورد فرش کلاریس به کار برد، پرینتر های رنگی کاغذ است. در هنگام پرینت یک تصویر رنگی، دستگاه پرینتر با توجه به روش چاپ خود، تصویر را با همان طیف رنگی روی کاغذ سفید چاپ می کند.
در دستگاه فرش ماشینی کلاریس نیز همینگونه است. هر تصویری از نقشه فرش دستباف گرفته تا تصویر خود شما با استفاده از تکنولوژی فرش کلاریس قابل چاپ بر روی فرش ماشینی است.
فرش کلاریس ، یک فرش 700 شانه با تراکم 2550 است که همین میزان شانه پایین، در ضخامت بالای فرش نقش مهمی دارد و می توان این موضوع را در نظر گرفت که قابلیت پا خور بودن را دارد. در نتیجه می توان در مکان های شلوغ و پر رفت و آمد نیز پهن کرد. فرش کلاریس ویژگی هایی دارد که می تواند متناسب با آن ویژگی ها، یکی از بهترین اولویت های شما در خرید فرش کاشان باشد . البته فرش کلاریس 1200 شانه نیز روانه بازار شده است که زیبایی بی نظیری به دلیل بافت ریز و ظریف به نمایش می گذارد .

  • قالی کاشان