فرش ماشینی کاشان

آموزش انتخاب و خرید فرش ماشینی کاشان

فرش ماشینی کاشان

آموزش انتخاب و خرید فرش ماشینی کاشان

در این وبلاگ شاهد مقالاتی در خصوص آموزش انتخاب و خرید فرش ماشینی کاشان با کمترین هزینه و به صورت مستقیم از کارخانه خواهید بود.

۴ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

 

فرش های ماشینی کاشان دارای تنوع بسیار بالا در طرح های بافته شده هستند . در میان طرح های فرش ، فرش طرح افشان کاشان یکی از پرطرفدارترین طرح های مجموعه قالی کاشان است. این طرح فرش بسیار زیبا، دارای این ویژگی منحصر به فرد است که ترنج وسط فرش از آن حذف شده است. در این مقاله، شما را با ویژگی هایی که فرش طرح افشان را پرطرفدار کرده است، آشنا خواهیم کرد.

فرش طرح افشان، به روز و همه پسند 

یکی از ویژگی های بسیار جالب توجه فرش افشان این است که با وجود اصالت این طرح فرش، باز هم مورد توجه و به روز است. حذف ترنج وسط، طرح افشان را از نظر ظاهری تا حدی به فرش های مدرن نزدیک کرده است. علاوه بر این که گلهای سنتی و اصیل فرش کاشان همچنان در این طرح فرش خودنمایی می کنند.
با این توضیحات، فرش طرح افشان کاشان، هم مورد توجه خریدارانی قرار می گیرد که به طرح های سنتی فرش علاقه دارند و هم مورد پسند کسانی است که تمایل دارند تا حدی به سمت دکوراسیون مدرن حرکت کنند. این ویژگی مخصوصا فرش طرح افشان را مناسب خانه هایی می کند که از عناصر سنتی و مدرن به طور همزمان بهره برده اند.

فرش طرح افشان، خانه را بزرگتر نشان می دهد 

به دلیل حذف ترنج وسط از فرش طرح افشان، این فرش، فضای خانه شما را بزرگتر نشان می دهد. دلیل این امر این است که فرش طرح افشان، فضای زمینه پیوسته بزرگتری با گل های ریزتر نسبت به فرش ترنج دار دارد. همین گلهای ریز در زمینه بزرگ، برای بیننده خطای دید ایجاد می کند و فضا را در نظر او بزرگتر جلوه می دهد. این ویژگی بسیار مطلوب خریدارانی است که در خانه هایی با اتاق هایی نسبتا کوچک زندگی می کنند.
البته اگر باز هم به دنبال بزرگتر نشان دادن فضای اتاق هستید، می توانید به سراغ فرش های افشان با زمینه های روشن، مثل فرش زمینه کرم و فرش زمینه ترمه ای باشید.

فرش طرح افشان، آزادی بیشتری در چیدمان به شما می دهد 

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پس از این که مبلمان را بر روی فرش خانه خود چیده اید، به نظرتان آمده است که تقارن طرح فرش به دلیل این که بخش هایی از آن توسط اثاثیه خانه پوشیده شده است، به هم خورده است. یکی از راه ها برای جلوگیری از این پدیده این است که اول مبلمان را بچینید و سپس فرش ها را در فضاهای خالی بین مبلمان و اثاثیه بیندازید.
این راه حل برای کسانی که می خواهند به قول معروف گوش تا گوش اتاق را فرش پهن کنند، راه حل مناسبی نیست. چرا که بالاخره بخش هایی از کف اتاق بدون فرش باقی خواهند ماند. استفاده از فرش طرح افشان می تواند تا حدی این مشکل را برای افراد مشکل پسند برطرف کند.
از آن جایی که ترنج وسط در این طرح فرش وجود ندارد، شما می توانید بدون نگزانی از این که فاصله مبلمان تا ترنج وسط در چهار جهت فرش متفاوت بشود و تقارن از دست برود، اثاثیه را بر روی فرش خود قرار دهید. با استفاده از فرش طرح افشان، زیبایی و تقارن چیدمان را در دکوراسیون خانه خود چند برابر کنید.

حرف آخر درباره خرید اینترنتی فرش طرح افشان کاشان 

اگر تصمیم به خرید اینترنتی فرش طرح افشان کاشان دارید، همین الان از طرح های موجود در گالری قالی کاشان ، یک فرش را انتخاب کنید تا در کمترین زمان ممکن و آن را در شهر خودتان و درب منزل تحویل بگیرید. مجموعه قالی کاشان، فرش کاشان را با قیمت ارزان مستقیم از کارخانه برای شما ارسال می کند.

  • قالی کاشان
  • ۰
  • ۰

تاریخچه فرش ماشینی در ایران


فرش ماشینی چیست؟ 


فرش ماشینی گونه‌ای مصنوعی از قالی است که بر خلاف فرش دستبافت توسط ماشین‌آلات صنعتی بافته می‌شود. به دلیل سرعت تولید و همچنین ارزان بودن مواد اولیه نسبت به فرش دستبافت قیمت ارزان تری دارد و از مزایای آن ساده‌تر بودن اجرای آن، بهتر بودن نقش و باکیفیت‌تر انواع تصاویر هنری و شخصی روی آن است.

تاریخچه فرش در ایران 


پیشینه تلاش برای تولید فرش در ایران، به هزاره دوم پیش از میلاد می‌رسد. فرش پازیریک کهن‌ترین فرش جهان، اثری ایرانی است. آثار گران‌بها و زیبایی که از بخش‌های مختلف ایران به دست آمده، گواه آن اند که منسوجات ارزشمند و بحث‌برانگیزی در این دوران وجود داشته‌اند، ازجمله تابوت سفالی دوران دالما، کردستان، همچنین آیینه? مسیِ زنگ‌زده? نوعِ ایلامی در تپه سیلک و سایر مناطق.

بعد از گذشت هزاره‌های متمادی، تقریباً در هزاره دوم پیش از میلاد، انسان توانست چگونگیِ به‌هم‌ ریسیدنِ نخ‌ها و ساختنِ طناب را کشف کند. این اکتشاف مانند تمام اکتشاف‌های تاریخ فواید بسیار سودمندی برای هنر و صنعتِ آن دوران داشت. از جمله آن که از رشته‌های درهم‌تنیده? طناب مانندی برای زیباییِ ریشه‌های فرش استفاده می‌کردند. آثار به‌دست‌آمده از مناطقی مانند گورهای مارلیک، قلعه? کوتی در دیلمان، و همچنین حسنلو نزدیک ارومیه شاهدهایی بر این ادعا هستند.

 
تاریخچه پیدایش فرش ماشینی


تاریخچه پیدایش فرش ماشینی در ایران نشان می‌دهد که این محصول در ایران عمری تقریباً 40 ساله دارد. در ابتدای دهه 50 اولین فرش ماشینی تولید داخل در کارخانجات مخمل و ابریشم کاشان توسط ماشین‌های مخمل بافی ژاکارد و با الیاف مصنوعی براق و پرز نسبتاً کوتاه و وزن سبک، بافته و روانه بازار گردید. همزمان با آن عده‌ای از تجار، فرش‌هایی با همین مشخصات و تا حدی مرغوب‌تر از کشور بلژیک وارد بازار ایران نمودند و سلیقه ایرانی را با پدیده فرش ماشینی آشنا کردند.

با مشاهده استقبال نسبتاً مطلوبی که مردم از فرش ماشینی به عمل آوردند صاحبان گروه صنعتی بهشهر که از کارخانه‌داران و سرمایه‌گذاران خوشنام کشور بودند، اقدام به تأسیس شرکت بزرگی به نام شرکت صنایع کاشان نمودند که فعالیت آن در زمینه تولیدات مواد مرتبط با فرش و همچنین خود فرش ماشینی بود و اولین محصول آن در سال 1353 به بازار عرضه شد. این محصول با نمونه‌های قبلی کاملاً متفاوت و شباهت‌های زیادی به فرش دستباف داشت که به خصوص نوع پشمی آن فوق‌العاده مورد اقبال عمومی قرار گرفت. متعاقب آن شرکت‌های دیگری از جمله شرکت شهباف که بعدها به فرش گیلان تغییر نام داد و همچنین شرکت‌های فرش پارس و مولن روژ (نقش ایران) و فرش اکباتان تأسیس و به رقابت پرداختند.


فراز و فرودهای فرش ماشینی ایران 


این امر تا اواخر سال 57 به‌طور معمول ادامه داشت و شرکت‌های بزرگ تولیدکننده فرش با هم در حال رقابت بودند. پس از مصادره اموال و کارخانجات تعدادی از سرمایه‌داران ایرانی در سال 58 از جمله شرکتهای ملی (مصادره شده)، کارخانجات فرش ماشینی موجود نیز چون صدها واحد تولیدی دیگر زیر پوشش مدیریتی سازمان‌های دولتی مثل سازمان صنایع ملی ایران، بنیاد مستضعفان و جانبازان و … درآمد و مدیران دولتی اکثراً کم تجربه و بیگانه با مسائل صنعت، به مدیریت این کارخانجات بزرگ و با ارزش منصوب شدند و از آن پس منحنی حیات این کارخانجات به سراشیبی افتاده و رو به افول نمود.

در سال 57 تعدادی از متخصصان صنعت نساجی و دست‌اندرکاران صنعت فرش ماشینی و همچنین پاره‌ای از کارخانه‌داران که تا آن زمان در رشته‌های دیگر نساجی فعال بودند به فکر ایجاد واحدهای جدید فرش ماشینی افتادند و کارخانجاتی از قبیل قالی سلیمان، فرش مشهد، فرش شیراز (دناژ)، فرش مازندران، فرش باستان و ستاره کویر و تعدادی دیگر در گوشه و کنار کشور و با ماشین‌های مربوط به آن زمان مثل وندویل ALD61 و AL1 و TEXTIMA شروع به کار نمودند و از همین‌جا سیر تحول فرش ماشینی در بخش خصوصی و توقف یکی پس از دیگری کارخانجات بزرگ موجود تحت پوشش دستگاه‌های دولتی آغاز شد.

با انتقال تدریجی متخصصان شاغل در کارخانه‌های بزرگ به کارخانه‌های نوپا رقابت جدیدی در زمینه تولید فرش ماشینی در میان واحدهای بخش خصوصی درگرفت، ولی تحول اساسی در صنعت فرش ماشینی در کشور از سال 65 شروع شد که این سیر تحول موجب ایجاد بیش از 1600 واحد کوچک و بزرگ تولیدکننده فرش گردید که در حال حاضر مشغول رقابتند.

 
فرش ماشینی کاشان و آران و بیدگل تحول بزرگ در دنیای فرش ماشینی 


در سال های اخیر، کارخانجات بسیاری توسط بخش خصوصی برای تولید فرش ماشینی در کاشان و آران و بیدگل مشغول به کار و تولید شده اند. به طوری که بیش از 40 درصد فرش ماشینی تولید شده در کشور در این کارخانجات تولید می شود.

از ویژگی های فرش ماشینی کاشان ، تنوع بالا در طرح و رنگ فرش و جنس فرش ( مانند فرش پلی استر و فرش اکریلیک ) به دلیل رقابت بسیار زیاد در تولید فرش ماشینی در این خطه است. قبل از خرید فرش ماشینی با ویژگی های فرش باید آشنایی داشته باشید تا فرش مناسب خود را بیابید . علاوه بر این، همین بازار رقابتی موجب کاهش قیمت تمام شده توسط کارخانجات فرش ماشینی کاشان نسبت به فرش های تولید شده در شهر های دیگر است. 

پیشینه زیاد تولید فرش در شهر کاشان، موجب بالا بودن تجربه تولیدکنندگان و همینطور دسترسی ساده آن ها به همه ملزومات تولید فرش ماشینی در یک مکان شده است.

علاوه بر این که همین رقابت بالا در تولید فرش ماشینی، سبب می شود که جدیدترین تکنولوژی های تولید فرش ماشینی در کاشان و آران و بیدگل برای تولید مورد بهره برداری قرار گیرد. از جمله فرش شگی , سجاده فرش , فرش گل برجسته , فرش کلاریس و محصولات متنوع دیگر که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند . 

  • قالی کاشان
  • ۰
  • ۰

فرش 1200 شانه طرح گنبد زمینه سبز کاشان

 

فرش زمینه سبز از رنگ های زمینه خاص در فرش کاشان است. این رنگ زمینه برای دکوراسیون های خاص مورد استفاده قرار می گیرد. این فرش ماشینی زیبایی و شادابی بی نظیر به فضای منزل شما می دهد . از آن جا چشم انسان توانایی رنگ سبز را بیشتر از سایر رنگ ها دارد ، به هنگام نگاه کردن به رنگ سبز حس خوشایندی را تجربه می کنید . رنگ سبز آرامش خاصی دارد و می توان گفت آرامشی از جنس طبیعت برای شما به ارمغان می آورد . به همین دلیل رنگ سبز در دکوراسیون منازل محبوبیت خاصی دارد و فرش زمینه سبز با وجود خاص بودن توانسته خریداران زیادی را به خود جذب کند . 

فرش زمینه سبز با چه دکوراسیونی ست می شود ؟ 

رنگ سبز از رنگ های محبوب در بین تمام مردم است . رنگ سبز را می توان از رنگ های خنثی دانست چرا که از ترکیب دو رنگ آبی و زرد می باشد . به همین دلیل این فرش ماشینی را می توان در کنار رنگ های سرد و رنگ های گرم استفاده کرد . حتی استفاده از تون های دیگر رنگ سبز نبز در کنار این فرش ماشینی زیبایی و جلوه خاصی دارد .

یکی از رنگ هایی که در کنار این فرش زیبا می توانید استفاده کنید ، رنگ آبی است . که باعث آرامش هر چه بیشتر در فضای منزل شما می شود . هم چنین استفاده از رنگ های سرد در کنار این فرش ماشینی باعث بزرگتر دیده شدن فضای منزل شما می شود .

ترکیب رنگ زرد در کنار رنگ سبز از ترکیب رنگ های پرطرفدار است . هم چنین استفاده از رنگ سفید در کنار رنگ سبز ، از ترکیب رنگ های بسیار محبوب است . این ترکیب در عین سادگی زیبایی و جلوه فوق العاده ای دارد .

رنگ های گرم از جمله رنگ های قرمز و نارنجی در کنار این فرش ماشینی گرما و شادابی بی نظیر دارند . این ترکیب زیبا فضایی سرشار از انرژی برای شما به همراه خواهد داشت . هم چنین این ترکیب باعث بیشتر به چشم آمدن اشیای موجود در اتاق شما و دکوراسیون تان می شود .

رنگ قهوه ای را می توان از رنگ های مکمل در کنار رنگ سبز دانست . این ترکیب فضایی شیک برای شما ایجاد می کند و ترکیب بسیار زیبا برای فضای پذیرایی شما است .

در کنار فرش زمینه سبز رنگ های زیادی را می توان استفاده کرد و رنگ سبز انعطاف بالایی در ترکیب با سایر رنگ ها دارد .

  • قالی کاشان
  • ۰
  • ۰

تاریخچه فرش ایرانی

در مطلب پیش رو به تاریخچه فرش در جهان و ایران می پردازیم. این که این هنر زیبا در چه کشورهایی مورد استقبال قرار گرفته است و در کشور عزیزمان ایران، چگونه مراحل رشد و توسعه و بالندگی خود را طی کرده است. فرش ایران در دوره های مختلف تاریخی دستخوش تحولاتی شده است و اتفاقاتی را از سر گذرانده است. با ما همراه باشید تا کمی از داستان فرش را از نظر بگذرانید.

تاریخچه فرش

به دست بافتهٔ پُرزدار و گره‌دار قالی گویند. همهٔ پژوهشگران بدون چون و چرا بر این نکته اعتراف دارند که قالی و قالی‌بافی از آسیا شروع شده‌است. پژوهشگران بر این عقیده‌اند که ترکستان، ایران و قفقاز می‌باید مهد اولیهٔ این هنر بوده باشند. از عباراتی که در انجیل و ادبیات کلاسیک آمده به این نتیجه رسیده‌اند که هنر شرقی قالی‌بافی مدت‌ها قبل از میلاد مسیح شناخته شده و وجود داشته‌است.

 

هومر حماسه‌سرای معروف سدهٔ هفتم پیش از میلاد یونان صحبت از «کاناپه‌ای که با یک قالی ارغوانی مفروش شده بود» می‌کند. یا گزنفون مورخ، فیلسوف و سردار آتنی که در سال ۴۰۱ پیش از میلاد به جنگ با ایرانیان باستان پرداخته، گزارش کرده‌است که ایرانیان عادت دارند روی قالی‌های نرم استراحت کنند. با نگاهی به نقشهٔ جغرافیا امروزه منطقهٔ وسیعی شامل کشورهای آسیای صغیر، ترکیه، قفقاز، ایران، ترکمنستان، پاکستان، افغانستان، هند، تبت، چین، مصر، اسپانیا و حتی کشورهای شبه‌جزیرهٔ بالکان مانند رومانی را می‌یابیم که هنر و صنعت قالی‌بافی در آن‌ها وجود دارد؛ ولی آنطور که پژوهشگران گفته‌اند، ایرانیان نخستین قومی بوده‌اند که به قالی‌بافی پرداختند و در این زمینه سرآمد جهانیان شدند. چنان‌که آخرین پژوهش‌های باستانشناسی هم دال بر این موضوع هستند. منظور اشاره به قدیمی‌ترین قالیِ پُرزدارِ شناخته‌شدهٔ موجود در جهان یعنی قالیچهٔ پازیریک است که در سال ۱۹۴۹ میلادی برابر با ۱۳۲۷ هجری شمسی توسط گروهی از باستان‌شناسان روسی به سرپرستی پروفسور رودنکو در حفاری‌هایی در منطقهٔ آلتای سیبری جنوبی در درهٔ پازیریک کشف شد.

تاریخچهٔ بافت قالی (یا فرش) تا آنجا که دانسته شده‌است، به هزارهٔ پنجم و ششمِ پیش از میلاد در آسیای مرکزی برمی‌گردد. قالی ایرانی پازیریک، قدیمی‌ترین قالیِ دستبافِ یافته‌شدهٔ جهان است که در سیبری کشف شده و بافت ایران در دوران هخامنشیان است. قالی‌بافی در سدهٔ ۱۰ میلادی به وسیلهٔ مورها به اسپانیا شناسانده شد. جنگ‌های صلیبی باعث شد تا قالی‌های ترکی به اروپا برده شوند که در آنجا بیشتر از دیوارها آویزان می‌شد یا بر روی میزها قرار می‌گرفت؛ بنابراین، از آغاز آشناییِ اروپاییان با قالی، آن‌ها به آن به دیدهٔ یک اثر هنری و نه یک زیراَنداز می‌نگریستند. پس از گسترش تجارت در سدهٔ ۱۷، قالی‌های ایرانی به شکل چشمگیری به اروپای غربی شناسانده شدند.

امروزه مراکز عمدهٔ تولید و بافت قالی، کشورهای ایران، پاکستان، هند، ترکیه، شمال آفریقا، منطقهٔ قفقاز، نپال، اسپانیا، ترکمنستان و تبت می‌باشند.

تاریخچه فرش در ایران

 

پیشینهٔ درهم‌تنیدنِ الیاف در ایران برای تولید منسوجات به‌خصوص پارچه، به هزارهٔ پنجم پیش از میلاد می‌رسد. آثار گرانبها و زیبایی که از بخش‌های مختلف ایران به دست آمده، گواه آن اند که منسوجات ارزشمند و بحث‌برانگیزی در این دوران وجود داشته‌اند، ازجمله تابوت سفالی دوران دالما، کردستان، همچنین آیینهٔ مسیِ زنگ‌زدهٔ نوعِ ایلامی در سیلک و سایر مناطق.

 

بعد از گذشت سالیان متمادی، تقریباً در هزارهٔ دوم پیش از میلاد، انسان توانست چگونگیِ به‌هم‌ریسیدنِ نخ‌ها و ساختنِ طناب را کشف کند. این اکتشاف مانند تمام اکتشاف‌های تاریخ فواید بسیار سودمندی برای هنر و صنعتِ آن دوران داشت. از جمله آن که از رشته‌های درهم‌تنیدهٔ طناب مانندی برای زیباییِ ریشه‌های فرش استفاده می‌کردند. آثار به‌دست‌آمده از مناطقی مانند گورهای مارلیک، قلعهٔ کوتی در دیلمان، و همچنین حسنلو نزدیک ارومیه شاهدهایی بر این ادعا هستند.

قدمت فرش‌بافی و به‌طورکل منسوجات در ایران بسیار زیاد است. آثار زیبا و تفکربرانگیزی از دوره‌های مختلف کشف شده‌اند که نمی‌توان آن‌ها را به‌طور دقیق به یک دورهٔ خاص نسبت داد. گاهی اوقات یک اثر طیِ گذشتِ سالیانِ دراز و طی سلسله‌های مختلف ساخته شده‌است.

ایلخانیان و تیموریان

فرش‌های دورهٔ ایلخانیان زیاد شناخته‌شده نیستند. در این مورد محققی به نام آرمی برینگز نظریه‌ای ارائه داده که دارای نقاط ضعف بسیاری می‌باشد و در درستی آن به دیدهٔ تردید باید نگریست. بر پایهٔ نظر او نقاشی‌هایِ فرش‌های دورهٔ تیموریان دقیقاً خصوصیاتِ فرش‌های این دوران را بازمی‌تابند. به عبارت دیگر با دیدن این نقاشی‌ها می‌توان به تمام ویژگی‌های بافتی و ظاهری و به‌طور کل تاریخچهٔ آن‌ها پی‌برد. اما از آنجا که نقاشی‌های به‌دست‌آمده از هنر فرش‌بافی این دوران بسیار محدود می‌باشند، پس اطلاعات زیادی از فرش‌های این دوره در دست نیست و درست همینجاست که سستیِ نظریهٔ برینگز هویدا می‌شود.

دورهٔ صفویه

فرش‌های ایران در دورهٔ صفویه به بالاترین حد خود در زیبایی و بافت رسیدند که این مهم به دلیل تحت پشتیبانی شاهان قدرتمندی چون شاه عباس قرارگرفتن بود و دسترسی فراوان به مواد مورد نیاز برای بافت فرش و همچنین به‌رسمیت‌شناختنِ فرش به عنوان کالایی برای تجارت بوده‌است.

 

  • قالی کاشان